Tananyagok
Részletes tartalmi terv
Ajánlott irodalom:
Freisinger Edéné: Levelezési ismeretek 58321
Langer Katalin - dr. Raátz Judit: Üzleti kommunikáció 5831
"Scripta manent verba volant"
Az üzleti életben,az írásban rögzített információk rendkívül nagy jelentőséggel, anyagi- jogi következménnyel bírnak. Ezért nem közömbös, hogy miképpen fogalmazzuk meg és rögzítjük mondandónkat. Törekedjünk hibátlan helyesírásra, hibamentes gépelésre, az esztétikus, szabványnak megfelelő formába öntésre.
Bár napjainkban rendkívül fejlett szóbeli információközlő eszközök állnak rendelkezésre (telefon, mobil telefon stb), ennek ellenére az írásbeli kapcsolattartásnak igen sok formája létezik, így az üzleti élet minden ágában nélkülözhetetlen ezeknek a formáknak a megismerése.
A. Magánszemély által írt hivatalos levelek
B. Üzleti élet legjellemzőbb levéltípusai
C. Reklámozási célú levelek
D. Egyéb általános használatú kisebb ügyiratok
A hivatalos levél általános formai és tartalmi kellékei:
A formai követelményeket a levelezési hagyományok, szokások mellett külön szabvány (Műszaki Irányelvek 3495/2-86.sz.) is szabályozza. E szabvány alapján a hivatalos levél fő formai részei:
ˇ
cégfeliratˇ
keltezésˇ
címzésˇ
postai utasításˇ
irattárózási és hivatkozási adatokˇ
tárgy megjelöléseˇ
megszólításˇ
szövegˇ
aláírások, bélyegzőˇ
mellékletek felsorolásaA hivatalos levél tartalmát meghatározza, hogy miért, milyen céllal és kinek írjuk. Figyeljünk a következőkre:
ˇ
A stílus a tárgyhoz alkalmazkodjékˇ
Ne használjunk szófölöslegetˇ
Ügyeljünk a mondatszerkesztésreˇ
Mondaton belül helyes szórendet alkalmazzunkˇ
Kerüljük az egyeztetési hibákatˇ
Ne ismételjük a szavakatˇ
Fogalmazzunk konkrétanˇ
Tapintatos, személyes hangvételt használjunkA legfontosabb levél fajták:
A. Magánember által írt hivatalos levelek:
Kérvény, kérés, beadvány (ki, mit kér, indokok felsorolása, lényeg újbóli megismétlése)
Pályázat (hivatkozás a pályázati felhívásra, alkalmasság leírása)
Fellebbezés (határozat megváltoztatását kérjük, ezt meg is indokoljuk)
Bejelentés (fontos a tárgy meghatározása!)
Panasz (tárgy tényszerű ismertetése, intézkedés kérése)
B. Üzleti életben használt levelek:
Szerződés (adásvételi-, munka-, szállítási-, bérleti-)
Érdeklődés (téma pontos meghatározása, információk teljességére törekvés)
Tájékoztató levél (valós adatok visszafogott stílusú leírása)
Ajánlatkérés (hivatkozással általános, részletes tájékoztatás kérés)
Ajánlat (lehet kötelező érvényű és kötelezettség nélküli, egyértelmű meghatározások szükségesek)
Megrendelés (megnevezés, minőség, mennyiség, ár, szállítási és fizetési feltételek)
Megrendelés visszaigazolása (értesítés a megrendelés tudomásul vételéről)
Számla (kötelező tartalmát törvény szabályozza)
Számlakifogásolás (pontosan le kell írni a számla melyik tartalmi vagy formai részével nem értünk egyet)
Reklamáció (igazolni kell a reklamáció jogosságát, és a pontos elvárásokat)
Fizetési felszólítás (akkor írjuk, ha a számla teljesítése nem történik meg időben)
C. Reklámozást szolgáló levelek:
Tartalmazzák a vállalkozás legfontosabb adatait (pl. név, cím, telefon, fax, honlap, e-mail), legyenek személyre szólóak, rövidek, hitelesek, esztétikusak, helyesen megfogalmazottak, és mindig legyenek aláírva.
D. Egyéb általános használatú kisebb ügyiratok:
Elismervény és a nyugta (kitől, mit, milyen értékben, milyen céllal és milyen feltételekkel vett át az aláíró). Legyen megnevezése, tartalmazza a pénzösszeg vagy érték pontos megjelölését számmal és betűvel, az összeg rendeltetését, az átadó és átvevő nevét, aláírását azonosító adattal együtt.
Kötelezvény (amelyben a kölcsönvevő kötelezi magát arra, hogy a kölcsönvett összeget, tárgyat a meghatározott és írásban rögzített határidőig visszaadja a kölcsönadónak. Szükséges az irat megnevezése, a pontos összeg számmal és betűvel, a keltezés, a kölcsönvevő, valamint két tanú neve és aláírása.
Meghatalmazás (valaki felhatalmaz egy másik személyt, hogy helyette valamilyen ügyben eljárjon). Az ügyiratban fel kell tüntetni a meghatalmazott nevét, a meghatalmazás tárgyát és idejét, a keltezést, a meghatalmazó és a meghatalmazott, valamint két tanú aláírását és azonosító adatát.
Meghívó (valamilyen eseményről értesíti, arra meghívja a címzettet). Tartalmaznia kell az esemény időpontját, helyszínét, idejét, a meghívó nevét, a napirendi pontokat, a meghívás célját. Célszerű az esemény előtt 6-8 nappal elküldeni.
Igazolás (hivatalos közlés, amely csak akkor érvényes, ha hivatalos aláírással el van látva).
E. A vállalkozás belső ügyvitelének legfontosabb iratai:
Jegyzőkönyv (hivatalos okirat, melynek az a feladata, hogy az eseményeket, tényeket, megállapításokat írásban rögzítse. Két fajtája van:
Szó szerinti jegyzőkönyv (szó szerint rögzíti az elhangzottakat, az események menetét)
Jegyzőkönyvkivonat (hitelesen, az eseményeket tömörítve, rövidítve jegyzi le)
Felépítése: az elején szerepeljen a felvétel helye, ideje, tárgya, a jelenlevők, a levezető és a jegyzőkönyvvezető neve. A középső részben kell leírni az eseményeket, majd a végén a záradék, a keltezés, a jegyzőkönyvvezető és két hitelesítő aláírása.
Feljegyzés (valamilyen feladatról, ügyről készül). Tartalmaznia kell, hogy kinek, milyen témában és miért készült, valamint azt, hogy ki készítette.
Jelentés (valamilyen tényt szakszerűen, pontosan, tömören foglal össze). Mindig megbízható és friss adatokat információkat kell tartalmaznia, fel kell tüntetni, hogy ki és kinek készíti, a végén a készítő aláírásával zárjuk.
Példák az iratokra
A. Magánember által írt hivatalos levelek
A.1. Kérvény
Tisztelt Okmányiroda! Kérem, hogy a 2002. október 18-án benyújtott azonosító okmányok alapján részemre együttélési igazolást kiadni szíveskedjenek. Fent nevezett igazolásra gyermekem kollégiumi elhelyezése érdekében van szükségem. Kérjük igényem mielőbbi teljesítését. Budapest, 2002. november 17. Tisztelettel
Kiss Éva Budapest Fő út 12. 1012 |
A.2. Pályázat Kiss Éva 1212 Budapest, Virág utca 3. Tel.: 1-123-4567 Pályázatot nyújtok be Önökhöz banki tanácsadói munkakör betöltése céljából. A pályázat kedvező elbírálása esetén: Célom: a Bank ügyfelei számára az optimális befektetési lehetőségek feltárása, bemutatása, tanácsadás. Tevékenységemmel a Bank nyereségének növeléséhez szeretnék hozzájárulni. Szeretném elméleti ismereteimet a gyakorlatban kamatoztatni. Képességeim: ˇ megbízható elméleti tudásˇ jó kapcsolatteremtő képességˇ team munkára való alkalmasságˇ jó elemző képességˇ megbízhatóságˇ lojalitás a munkahellyelˇ pontosságKépesítések: ˇ Főiskolai diploma pénzügy szakon Pénzügyi és Számviteli Főiskola 12/A/1999.ˇ Bróker képesítés 43/2000/Bˇ Jelenleg a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem másodéves hallgatója vagyok pénzügy szakon.Munkahelyeim: ˇ szakmai gyakorlat a Budapesti Árutőzsdén 2x fél évˇ OTP Budapest V. kerületi Fiók befektetés elemzői munkakörEgyéb ismereteim: ˇ Angol felsőfokú nyelvvizsgaˇ WORD, EXCELL felhasználói szintű ismereteˇ B típusú jogosítványBudapest, 2002. november 11.
Kiss Éva |
A.3. Fellebbezés
Cégszolgálati APEH 1146 Budapest, Fehér út 10. Az Önök által megküldött APEH késedelmi pótlékról szóló határozat ellen f e l l e b b e z é s t nyújtok be. Kérem a kirótt késedelmi pótlék törlését, a folyószámla kivonat, illetve nyilvántartásaik felülvizsgálatát, mivel a banki folyószámla kivonataim alapján igazolni tudom, hogy fizetési kötelezettségeimet mindig időben teljesítettem, ezért nincs Önök felé tartozásom. Célom a jövőben is az időben történő elszámolás Önök felé, ezért kérem fellebbezésem kedvező megítélését. Budapest, 2002. november 17.
Kiss Éva Budapest Fő út 12. 1012 |
A.4. Bejelentés
Cégszolgálati Központ Budapest Fehér út 10. 1146 Bejelentem, hogy egyéni vállalkozásom működését 2002. december 01-től 2003. január 31-ig épület átalakítási munkálatok miatt szüneteltetem. Mellékelem: ˇ Cégkivonat másolatátˇ 128/2002. építési engedélytˇ Megbízólevél kapcsolattartásraA szüneteltetés időtartama alatt vállalkozásom nevében Önökkel Nagy Ágnes könyvelő tartja a kapcsolatot (elérhetősége a megbízólevélben található). Kérjem bejelentésem szíves tudomásulvételét. Budapest, 2002. november 17. Melléklet: 3 darab okirat Tisztelettel: Kiss Éva egyéni vállalkozó |
A.5. Panasz
Hűtőgép Kereskedelmi Kft. Budapest Postafiók 11. 1111 2002. november 1-jén vállalkozásom a budapesti Hűtőbolt Rt-nél vásárolt egy Önök által gyártott speciális igényeknek megfelelő 60 literes IGLU típusú hűtőgépet. A terméket a bolt eladója kipróbálta, és az látszólag hibátlanul működött. Az üzletembe történt kiszállítás, az üzembe helyezés után rendeltetés szerű működtetés mellett a hűtőgép motorja 2 órai használat után leállt. Az értékesítő üzlet szakembere szerint a működésképtelenség gyári hiba miatt következett be. A bolt felajánlott volna cserét, más típusú hűtőgépet tudnának biztosítani. Kérem, szíveskedjenek tájékoztatást adni a csere, illetve a javítás lehetőségéről. Várom szíves intézkedésüket! Budapest, 2002. november 17.
Kiss Éva egyéni vállalkozó |
B. Üzleti életben használt levelek
B.1. Szerződés MUNKASZERZŐDÉS amely létrejött egyrészről a Kézikönyv Kft., mint munkáltató, másrészről Kiss Éva (anyja: Kovács Ilona, szül.: Kecskemét, 1980. 01.02. adóazonosító: 1234567891. TAJ: 123-456-789, lakik: Budapest, Fő út 12.), mint munkavállaló között 2002. szeptember 01-től határozatlan időre, alkalmazotti jogviszonyra.A munkavállaló a munkaköri leírásnak megfelelően látja el ügyintézői munkáját. A munkáltató a munkavégzés ellenértékeként munkabért fizet. A munkavállaló köteles munkát végezni a munkáltató központi irodájában munkanapokon 9-17 óráig. A munkavállaló havi munkabére közös megállapodás alapján havi bruttó 150.000,- Ft. A munkavállaló tudomásul veszi a munkavállalóra vonatkozó jogszabályi előírásokat. A szerződés 30 napon belül bármelyik fél részéről jogkövetkezmények nélkül felbontható. Az éves szabadságnapok számát a Munka Törvénykönyve határozza meg. Budapest, 2002. szeptember 01. Munkavállaló: Kiss Éva Munkáltató: Kézikönyv Kft.
Fehér Virág ügyvezető |
B.2. Érdeklődés Kézikönyv Kft. Budapest Fehér út 10. 1146
Felhasználó Kft. Budapest. 2002. november 17. Tóth Ilona Iktatószám: 1111/2002. Igazgatónőnek Ügyintéző: Kiss Éva
Budapest Fehér út 40. 1146 Tárgy: Érdeklődés a Felhasználói kézikönyv termékről Tisztelt Igazgatónő! Olvastuk hirdetésüket a INTERNETEN, melynek alapján kérjük szíves tájékoztatását a következőkről: ˇ A Felhasználói kézikönyv milyen modulokat tartalmaz részletesen?ˇ Milyen garanciát vállalnak a rendszer működtetésére vonatkozóan?ˇ Milyen határidővel teljesítik a kiszállítást megrendelés esetén?Fenti kérdésekre várom mielőbbi válaszát, hogy a rendszert használni tudjuk! Tisztelettel:
Kiss Éva ügyintéző |
B.3. Tájékoztató levél Kézikönyv Kft. Budapest Fehér út 10. 1146 Kakadu Kft. Budapest, 2002. november 17. Madár Irén Iktatószám: 1112/2002. |
1. Társalgási stílus
1.1. Jellemz
ői1. a mindennapi, kötetlen társas érintkezésben használt nyelvi formák, összességének elnevezése
2. spontán, kényszert
ől mentes szóhasználat3. érzelmi és hangulati hatást kelt
ő szavak használata4. összetett mondatok használatának kerülése, mellérendel
ő szerkezet5. rövid, hiányos vagy tagolatlan mondatok használata; közbevetések, megszakítások
1.2. M
űfajaiPárbeszéd, történetmondás, napló, magánlevél, üzenet
Párbeszéd
: köszönési és megszólítási formák; viták kerülése, kezdeményezés, befejezés, konfliktusok feloldása
2. Tudományos és szakmai stílus
2.1. Jellemz
ői1. témája tudományos
2. szakterületnek megfelel
ő nyelvhasználat: irodalmi nyelv + szakmai nyelv technikus: szakkifejezés; ezek használata műfajfüggő: Függ: a hallgatóságtól, témától, csatornától3. egyértelm
űségre törekvés; a valóság szerepe nagy: a tényszerűségre, hitelességre törekszik4. világosan felépített gondolatmenet; írásban világos szövegtagolás, szemléletes példák
5. el
őre- és hátrautalások; általában kijelent ő, összetett mondatok: ezeknek nagy a terheltségi fokukA tudományosság szintjei között különbség van: alacsonyabb / magasabb színvonal
2.2. M
űfajaiÉrtekezés, cikk, tanulmány, el
őadás, tankönyvszöveg, dolgozat, beszámoló,Szakmai vita, szóbeli felelet, esszé
3. Publicisztikai stílus
3.1. Jellemz
ői1. közvéleményt formálja, a sajtó nyelve
2.
publicare: közhírré tesz, publicista: közzé tevő3. közösséghez szól
: közérdeklődésnek megfelelő témák3.2. M
űfajai3.2.1. törekszik a tárgyilagosságra
Hír, tudósítás, nyilatkozat, közlemény, riport, interjú, portré
Hír
: rövid, tömör, tényekre szorítkozik, pontosTudósítás
: helyszínen van a tudósító. közvetlenebb a hírnélInterjú
: kérdés-felelet; közéleti személyiséggel készülRiport
: kérdés-felelet; magánszeméllyel készülPortré
: (közéleti) személy bemutatása3.2.2. személyes állásfoglalás
Cikk, vezércikk, kritika, karcolat, jegyzet, publicisztikai esszé, recenzió, glossa, kommentár
Vezércikk
: az újság legelején található, annak szemléletét tükrözi általában az aznapi legfontosabb hírRecenzió
: a kritika egyik változata; műalkotás bemutatása, bírálata, gondolat megfogalmazásGlossa
: rövid leírás, irónia és humor jellemzi
4. Hivatalos stílus
4.1. Jellemz
ői1. általában írásos
2. alkalmazása:
_
nagyközéletben: gazdasági éltet, politikai élet fórumai_
kisközéletben: iskolai gyűlés, lakógyűlés, szakszervezeti gyűlés3. kommunikáló felek: hivatalok, szervezetek egymás között vagy ügyféllel, az ügyfél nem magánemberként, hanem hivatalos min
őségben nyilatkozik4. jogi nyelvet használ: irodalmi nyelv + szakmai nyelv
5. tájékoztató és felhívó funkció
6. pontosságra, egyértelm
űségre, tárgyilagosságra törekszik; megnő a terminus technikusok szerepe7. szöveg megfelel
ő tagolása, formázás8. általános alany
: személytelenség9. terpeszked
ő kifejezések: bürokratikus homály4.2. M
űfajaiÖnéletrajz, értesítés, pályázat, kérelem, szabályzat, házirend, szerz
ődés, törvény, rendelet, jogszabály, elismervény, meghatalmazásHivatalos levél
:Levelet író neve levél tárgya,
beosztása, címe
Tisztelt . . . !
A levél tárgya . . .
...
Kelt
Név
beosztás
Önéletrajz
: hivatalos, bekezdések, kézzel írás;Tanulmányok, speciális érdekl
ődési terület; tanulmányi versenyek, nyelvek,továbbtanulás, tervek
5. Szónoki stílus
5.1. Jellemz
ői1. általában szóbeli
2. kis- és nagyközösséghez szólhat
3. tárgyilagos, pontos, precíz, felépített;
4. arányosság: fontosság aránya
5. egyszer hallható:
a tárgyról szól, folyamatos előrehaladás; előre és hátrautalások6.
tételmondat: összefoglaló érvényű tömör mondat; ebben a leglényegesebb dolgok szerepelnek7. 3-as szerkezet:
bevezetés: megszólítás . kapcsolatteremtés
témamegjelölés . f_o problémák felvetése
tárgyalás: tételmondatok
Lejt
ős szerkezet: a tételmondat a szöveg elején helyezkedik el; a továbbiakban ennek az alátámasztása található. Emelkedő szerkezet: a tételmondat a szöveg végén található; az előző rész ennek az előkészítése piramidális szerkezet: a tételmondat a szöveg közepén helyezkedik el; a szöveg eleje ennek előkészítése, a vége ennek alátámasztása ez a legrosszabb szerkezet: általában a szöveg eleje és vége jobban megmarad befejezés: végső összegzés; lezárja, kerek egésszé teszi a szöveget.5.2. M
űfajaiBuzdítás, felszólalás, hozzászólás, kisel
őadás, előadás, értekezés, beszámoló, megnyitóbeszéd, pohárköszöntő, záróbeszéd, előadás, prédikáció, gyászbeszéd, megemlékezés
6. Retorikai és egyéb eszközök
_
nem nyelvi eszközök: mimika, gesztusok, megjelenés, kiállás_
vokális közlés: hangszín, hangerő, artikuláció, beszédtempó_
jóhangzás, rosszhangzás_
szemléletesség (kitérő is lehet, ha kapcsolódik, ezt meg kell indokolni)_
humor: irónia, groteszk, szatirikusság, paródia, finomabb gúny, könnyed élc, vicc_
alakzatok: logikai érvelési eljárás_retorikai:
indukció, dedukció, hasonlóság, ellentét, összehasonlítás